Op  EIGEN WIJZE  leren, ieder kind is immers uniek!
 

Thema 'zomervakantie'

30-6-2015: Op maandag zijn we verder gegaan met het gebruik van onze menukaart. We hebben eerst geldbedragen van de rekeningen bij elkaar opgeteld. Daarna zijn we aan de slag gegaan met het terug geven van geld aan de klanten. En dit viel nog niet mee, maar samen zijn we er uit gekomen.

Dinsdag zijn we verder gegaan met de folder over Bonaire. We hebben de eerste tekst over 'activiteiten' eerst in klad geschreven. Zo kon eerst het verhaal bedacht worden en daarna naar de spelling en zinsbouw gekeken worden. Daarna hebben we de tekst in mooie kleuren op de folder geschreven. Wat weer een mooi resultaat opleverde.

We hebben vandaag ook de 'Brusselse wafels' gebakken. Hiervoor hebben we moeten wegen, grammen moeten bekijken en hoeveelheden moeten halveren. En dat ging erg goed. Daarna moesten we natuurlijk het deeg maken. Onder leiding van mijn leerling kreeg ik te horen wat ik moest doen en hoe ik dat moest doen. Ze deed dit ook goed voor. Nadat het deeg klaar was konden ze gebakken worden en natuurlijk, toen de eerste afgekoeld waren, werden ze door ons geproefd. En ohhh, wat waren ze lekker!!!


23-6-2015: Deze week hebben we weer een hoop leuke dingen gedaan. Op maandag hebben we de menukaart van restaurant 'Italiano' afgemaakt en zijn we gestart met het maken van de rekeningen. Hiermee gaan we volgende week oefenen met het geld teruggeven aan klanten.

Op dinsdag zijn we gestart met het maken van een vakantiefolder over 'Bonaire'. Hierbij hebben we eerst een woordspin gemaakt over de onderwerpen die we echt niet willen vergeten in de folder. Daarna hebben we op internet plaatjes gezocht die bij Bonaire horen en hebben we de voorkant van de folder gemaakt.

We hebben boodschappen gedaan om 'Brusselse wafels' te maken. Hierbij is het geldrekenen aan bod gekomen. Het kind heeft een bepaald bedrag gekregen om boodschappen te doen en moest hier zo min mogelijk van gebruiken. Het optellen van de geldbedragen stond hierbij centraal. Ook het kijken naar wat producten kosten was hierbij belangrijk.

Ik heb deze week weer een heleboel enthousiasme gezien bij de uitwerking van de verschillende producten die de kinderen gekozen hebben passend bij hun hulpvraag.


16-6-2015: We zijn weer druk bezig geweest met het thema 'zomervakantie'. Bij rekenen zijn we gestart met het maken van een werkblad. Daar zijn we enthousiast mee bezig en wat weten kinderen toch veel. Ook als je hoort hoe ze dit willen gaan uitleggen aan de kinderen in hun klas. Af en toe best grappig om te zien hoe ze jou imiteren. Het resultaat is snel te zien bij de foto's.

Met een ander kind ben ik gestart met het maken van een menukaart, omdat we bezig waren met geld rekenen. De menukaart is gericht op Italië, omdat hij zo graag naar Italië gaat en dit een leuk land vindt met lekker eten. Volgende week gaan we starten met het maken van rekeningen bij de menukaart. Ook hier is het resultaat snel van te zien bij de foto's.

Voor spelling hebben we het vakantieverhaal afgemaakt en de woorden van de spellingsmoeilijkheid gekleurd. Daarna zijn we begonnen met het knippen van letters uit tijdschriften waarmee de leerling een woord moest vormen dat ik gezegd heb. De moeilijkheid die we aan het oefenen zijn wordt onderstreept. 

Vandaag heeft een van mijn leerlingen een mooi gedicht over 'de zomer' gemaakt. Erg knap om te zien hoe zij hier mee bezig was en er een mooi resultaat van heeft gemaakt.


02-06-2015: Vanaf vandaag staat in de praktijk alles in het teken van de zomer en vakantie. Alle lessen worden aangepast aan het thema. Ik ben met alle kinderen, die vandaag bij mij kwamen voor RT, gestart met het maken van een woordspin. Hierna zijn we verschillende activiteiten gaan uitvoeren.

Voor spelling hebben we woorden uit de woordspin gemaakt van klei. Dit helpt bij de inprenting en toepassing van de spellingregels. Vervolgens zijn we gestart met het maken van een verhaal over 'mijn leukste vakantie'. Hoe dit verhaal uit komt te zien, volgt één van deze weken.

Voor rekenen hebben we bij de woorden in de woordspin bedacht hoe je hiermee kunt rekenen. Daarna zijn we met de ideeën begonnen met het maken van een werkblad.